Translate

torsdag 12. september 2013

En sann historie_1

Det var fredag 25/10 - 1985 og jeg skulle være sammen med Inger - Lise (min bestevenninne).
På ettermiddagen gikk vi ned til  Bekkelagshallen, hvor vi skulle se etter noen, men vi fant ikke de vi lette etter.
Vi gikk igjen, og da så vi en mann som sto å så på noen vinduer som nettopp var skiftet ut. Mannen så på oss, og vi så på han. Vi synes ikke det var noe merkelig med mannen så vi gikk bare hjem  igjen, opp Sandsuveien.
Da vi kom hjem (hjem til Inger - Lise) var vi ute en stund, og da det hadde gått ca 10 min  kom det en gutt i 10 års alderen løpende mot oss. Han var nesten på gråten. Han spurte oss om vi hadde sett en mann med lyseblå treningsbukse og en T - skjorte/genser på. Vi sa ja, og gutten fortalte at mannen hadde tatt han og at han var en blotter. Gutten viste oss 20 kr - sedler som han hadde fått av mannen. Da gutten var ferdig med å fortelle løp han videre nedover Sandstuveien.
Vi gikk inn og ordnet med mat som vi skulle ha til kvelden. , da det plutselig ringer på døra. Det var politiet som kom.  Da var klokken ca 21:00. Politiet spurte oss om gutten og om blotteren. Politiet spurte oss om mange spørsmål som vi skulle svare på. Da politiet var gått ringte jeg hjem og fortalte mamma hva som hadde skjedd, jeg begynte å gråte og mamma spurte om jeg ville hjem og det ville jeg, så broren til Inger - Lise, Nils skulle kjøre meg hjem.
Da vi kom ut av døra, kom politiet tilbake sammen med noen andrepolitibiler. Politiet sa at vi måtte bli med ned til Politihuset og gi forklaring og se på bilder. Så da måtte jeg ringe hjem igjen og si i fra.
Både mamma og faren til Inger - Lise måtte være med. Jeg satt på med politi, og vi dro og hentet mamma.
Da vi kom ned til politihuset måtte vi vente litt i venterommet. Inger - Lise og faren gikk først inn sammen med en politimann.
Like etterpå gikk vi også inn sammen med en annen politimann.
Vi gikk inn på et avhørsrom, og der var det et skrivebord, en sofa, en telefon, og en skrivemaskin. Jeg og mamma satte oss i sofaen, mens politimannen satte seg ved skrivemaskinen.
Inne på avhørsrommet måtte jeg avgi forklaring på det vi hadde opplevd. Politimannen forklarte også at jeg bare måtte si det som var helt sant og at det er straffbart og si noe som ikke er  helt sant. Han spurte mye om mannen vi hadde sett. Hva han hadde på seg, hvøyde, alder, hår - om han hadde noe å bære på - om hvor han hadde oppholdt seg - om jeg visste om andre kunne ha sett han .
Da vi var ferdige tok vi  "fangehus" opp til 6. etasje. Der skulle jeg se på fotografier av mange forskjellige  "typer". jeg så på 3 kasetter med bilder, men til ingen nytte. Da klokken var halv 1 om natten var vi ferdige og vi ble kjørt hjem  med politibil.

Denne opplevelsen jeg skrev om nå husker jeg INGENTING av ......litt rart egentlig. Men  fint at jeg har skrevet historien da - og klippet ut alle avis artikler om saken......

Ingen kommentarer: