Translate

torsdag 12. september 2013

En sann historie_2

Helt siden jeg - ihvertfall fra ungdomskilen, slitt med hodepine. Og jeg hadde  - som jeg ikke visse - eller forsto hva var noe som lignet eplepsi annfall.
Annfallene var ikke så ille at jeg ble borte. Det var "bare" at jeg ristet i kroppen, i et ben, en arm.
Noen ganger var disse kroppsristningen så kraftige at jeg datt.... dumt da om jeg holdt f.eks en melkekartong i handa .... det skjedde det oxo !

Etter en del år så beg jeg igjen å tenke litt på disse annfallene mine. Tittet litt rundt på nett og fikk brosyrer - på eplepsi...noe jeg tenkte kanskje at det kunne være.

Så,  rundt 5 februar 2003ble je dig forkjøla. Jeg hadde disse annfallene hele tiden - dagen. Krftige......
Jeg var å spiste middag hos mine foreldre. De sa etterhvert at jeg burde prøve å ringe fastlegen min - se om hun var på kotoret (det var ettermiddagen, så det var et sjangse å ta)! Men, heldigvis så var hun der å obbet over tid !
Jeg fortalte åssen det var - hun ba meg komme til henne med en gang. Så jeg ble kjørt ned av min pappa.
Da jeg kom til legen ringte hun til Ullevål sykehus....
Jeg kom meg til Ullvål samme ettermiddag, til akutten - der ble det konstatert  lungebetennelse !  Det ble tatt masse prøver.... jeg ble lagt inn. Lå på intensiven i 3 dager. Men den første natta så oppdagen legene at jeg hadde 17 !!!!!!!! pustestopp i løpet av natta. Så da ble jeg satt på noe som heter C-pap. Det er en pustemaskin.

Jeg måtte/ble på sykehuset i 1 måned.

I løpet av denen mnd ble det oxo testet ut om jeg hadde eplepsi - noe jeg hadde !



                                                                       
CPAP-behandling, pustemaskin (Continuous Positive Airway Pressure (CPAP)) gir et konstant lufttrykk hele natten. CPAP er i Norge helt erstattet
av Automatic Positive Airway Pressure (APAP). APAP justerer lufttrykket automatisk gjennom hele natten, og responderer med endringer i trykket utfra motstandsendringer i pasientens øvre luftveier. APAP er førstevalg i behandling av obstruktiv søvnapné (OSA)
 
Bi-level terapi gir et høyere lufttrykk ved inspirasjon, og et lavere trykk ved ekspirasjon. Vi behandler pasienter som trenger CPAP med S9 Autoset (APAP), markedsledende behandling! - See more at: http://www.nosi.no/Behandlinger/CPAP-BEHANDLING/#sthash.BqsDBamR.dpuf

Tiden før ejg begynte med C- pap var noe helt annet. f.eks a jeg jobbet - spess på Lambertseter bydelsadministrasjon. SÅ var jeg såååå trøtt - alltid, Flaut å si det - men jeg sovnet ved plassen min.
Jeg var sentralbord/resepsjon dame.....


Jeg hadde ofte/hele tiden soppinnfeksjoner. Jeg hadde veeeeeeldig tørre hæler. Sikkert mere - men jeg husker ikke/kommer ikke på mere akkurat nå.

Etter at ejg fikk pustemaskinen - er alle disse plagene over . Det er såååå deilig.
Jeg er rett og slett blitt et bedre emnneske - person. Folk sier det at jeg er blitt mye bedre :-) 

Ble litt "rart" dette innlegget -  men det er jo innholdet/teksen som er det viktigste her ! 

(tenker .. .var det noe mere jeg skulle/ønsket å skrive i dette innelgget tro) *tenkepause*...... 

nei, tror ikke det ... får heller lager flere innlegg ! 

Ingen kommentarer: